Vandaag vertelt ze dat ze bang is om terug te vallen in haar oude patroon. Twaalf weken eruit geweest, overspannen en nu weer terug. Terug in de hectiek van dezelfde baan. Ze weet, ze is niet meer dezelfde. Ze weet dat ze het anders wil doen. Maar haar omgeving denkt gewoon: Ja ze is terug, fijn, dat is klaar!

 

Maar het is niet klaar. Zeker niet voor haar. Sterker nog, hier begint het voor haar. Want hoe het ging, zo kan het niet meer. Ze weet hoe ze zich wil voelen maar al die triggers van buitenaf. Die verwachtingen .

 

Een Salesmanager en Moeder

 

 

 

 

Ze heeft een baan met targets, presteren, de beste moeten zijn. Twaalf jaar lang was dat haar mantra: Hoe kan ik nog beter worden? Hoe kan ik nog meer sales halen uit die klus? En dat heeft haar ook genekt. Want opeens waren daar haar kinderen. Die zoveel in het nu zitten, die haar gewoon de beste mama vinden. Die niet begrijpen waarom ze zo hard moet werken. Ze ziet haar zoon dezelfde kant op gaan, ze pusht haar kind die kant op. Van niet piepen, naar hup doorgaan.

 

Deze week voor het eerst weer fulltime aan de slag. Terug in het sales team. Ze wil meer loslaten, niet getriggerd worden door targets, de beste willen zijn, het haantje voelen. Ze wil het nu anders doen.

 

“Zo, wanneer staat jouw klant bovenaan?”, zegt haar leidinggevende gekscherend en lacherig. ”Ja, je bent weer terug dus die belangrijke klant staat daar binnenkort weer toch? “ Ze schiet omhoog, om te willen reageren, zo wordt ze getriggerd in haar oude patroon. Haar ademhaling voelt hoog, ze zit op het puntje van haar stoel en ze wil gevat iets zeggen. Een stemmetje in haar zegt: “je wil toch de beste zijn, en jouw klant staat niet op nummer 1. Hoe is het nou? Reageer nu!”

 

Maar dan gebeurt het. Zonder dat ze het weet doet ze precies het juiste. Ze staat op en loopt naar de koffiemachine. Onbewust weet ze wat ze moet doen. Uit haar patroon, door haar fysiek te veranderen. Even uit de situatie die ze zó goed kent. Dat is geen vluchten, dat is niet zwak, dat is precies wat ze moet doen.

 

Hoe voorkom je jouw oude patroon of trigger?

 

 

 

 

Een gemoedstoestand, in dit geval meteen salesgericht reageren, wordt bepaald door drie krachten.

 

  1. Fysiek,
  2. De taal die je tegen jezelf spreekt en
  3. De focus.

Ik vraag haar om de 3 punten in te vullen op het moment dat de trigger binnenkomt.

 

Fysiek: ze schiet omhoog, ogen alert, ademhaling hoog
De taal die ze tegen zichzelf spreekt: wat nou niet eerste plaats, ik zal je even laten zien wie hier de topper is
De focus: op die zin, focus op haar leidinggevende

 

Resultaat: een salesmanager die in haar oude patroon is teruggevallen.

Hard oordeel over zichzelf

 

En om het nog wat erger te maken, gaat ze na het halen van de koffie zitten en baalt ze. Waarom val ik nu weer in dat oude patroon? Waarom kan ik niet rustig reageren?

 

Lees deze twee laatste vragen even opnieuw en bedenk dan wat het brein nu automatisch doet? Het brein gaat antwoord geven, het gaat bewijs zoeken. En de antwoorden, nee, die zijn niet positief. “Jij valt in dat oude patroon, omdat je dat al heel je leven doet. Je kan niet rustig reageren, want dat heb je nog niet onder de knie.”

 

De kracht van taal zorgt ervoor dat er een hard oordeel komt over de situatie. En dus vraag ik haar wat betere vragen zouden kunnen zijn. Waardoor ze niet zo’n hard oordeel heeft. En het zijn typische coachvragen. Ik noem er een paar. “Hoe zou ik me de volgende keer in deze situatie willen voelen? Hoe kan ik er voor zorgen dat ik me rustig voel?” Ook nu weer gaat het brein op zoek naar antwoorden, maar nu opbouwend. Oplossingsgericht. Stel jezelf de HOE-vraag en je gaat vanzelf oplossen.

(zie hier een filmpje over de gewenste gemoedstoestand)

Hoe krijg je een andere houding of gemoedstoestand?

We doen een schitterende oefening die haar weer rustig maakt. die ervoor zorgt dat ze de volgende keer goed gaat reageren. Ik vraag haar: ” Als je jezelf observeert van een afstandje in die niet gewenste situatie, wat zou je dan nodig hebben in deze situatie?” Ze geeft aan een houding van: dit is niet mijn probleem, ik laat het los. Deze gemoedstoestand gaan we voelen. Ze gaat terug naar een situatie dat ze zich zo voelde. Vanuit het loslaten en het niet haar probleem laten zijn.

Fysiek: ademhaling zit in haar buik, armen over elkaar, heel rustig en relaxed lopen.
De taal die ze tegen zichzelf spreekt: dit is in niet mijn probleem, ik laat het los
De focus: ik focus mij op dat gevoel. Hoe wil ik me voelen.

Resultaat: Een relaxte sales manager in de nieuwe vorm

En zo lopen we heen en weer zodat ik het ook voel.  Zodra we samen dit gevoel maximaal voelen, zet ik haar terug in de negatieve ongewenste situatie. “Hee, ik kan me niet meer zo voelen! Dit heb ik te doen. Zo wil ik het hebben”, zegt ze enthousiast.

Negatieve gedachten is als afval in de woonkamer

Negatieve gedachten zorgen voor een rommel in ons brein. En best raar, we willen geen rommel en afval in onze woonomgeving, dus waarom houden we zo vaak onze negatieve gedachten vast? Verwijder negativiteit op dezelfde manier dat je het afval buiten zet wanneer het teveel ruimte inneemt.

Als jij een ‘ik kan het niet’-houding hebt, dan heb je waarschijnlijk gelijk. Het gaat je niet lukken zo lang je nog deze negatieve gedachten hebt. Ken jij iemand die van onschatbare waarde is omdat hij steeds allemaal negatieve redenen kan bedenken waarom het niet gedaan kan worden? Nee, natuurlijk niet. We willen mensen om ons heen die in oplossingen denken.

Positeve gedachten = Positieve resultaten

Als jij de verkeerde resultaten in je persoonlijke leven tegenkomt, dan moet er iets veranderen. Want onze gedachten bepalen onze acties. De oplossing is om te ontdekken wat je wel wil. Of HOE je het anders wil. Vind een nieuwe manier om je anders te voelen. Als jij oplossingsgericht denkt, dan krijg je veel betere en positievere resultaten. Denk, wat kan ik veranderen om dit beter/anders te doen?

En onthoud, de snelste manier om je anders te voelen, is door je fysiek te veranderen. Verander je ademhaling, je manier van lopen, hoe je ogen en schouders staan etc.