Vind je het lastig om voor jezelf op te komen? Ga je steeds akkoord met dingen die je eigenlijk helemaal niet wil doen? Ontwijk je conflicten en laat je toe dat andere mensen bot zijn tegen je? Neem je het allemaal persoonlijk op?

Sommige vrouwen moeten betere grenzen voor zichzelf creëren. Dit verbetert de kwaliteit van hun leven. Wil je beter voor jezelf opkomen? Maak jouw persoonlijke grenzen kenbaar en stop met ‘pleasen’ met deze drie stappen.

Stap 1: Zelf bewustzijn om te leren voor jezelf op te komen

De eerste stap is het leren maken van grenzen is zelfbewustzijn. Wees je extra bewust van de situaties waar je energie verliest, een knoop in je maag voelt of als je wilt huilen. Weet wanneer je meer ruimte, respect, energie of persoonlijke kracht nodig hebt.

Voor jezelf opkomen Kiki Kemp Coach Utrecht

De eerste stap is het leren maken van grenzen is zelfbewust zijn. Wees je extra bewust van de situaties waar je energie verliest, een knoop in je maag voelt of als je wilt huilen. Weet wanneer je meer ruimte, respect, energie of persoonlijke kracht nodig hebt.

Als je dat hebt gedaan maak dan de volgende drie zinnen af.

Zin 1: Mensen mogen niet…………………………………………….

Voorbeelden:

  • Aan mijn spullen zitten
  • Bekritiseren
  • Opmerkingen maken over mijn gewicht
  • Boos uithalen naar mij
  • Mij te kakken zetten waar anderen bij zijn.
  • Discriminerende opmerkingen maken waar ik bij ben
  • Te dichtbij komen (personal space)

 

Zin 2: Ik heb het recht om te vragen voor………………………

Voorbeelden:

  • Privacy
  • Een nieuwe haarstijl
  • Rust en stilte tijdens een massage
  • Hulp om het huis
  • Meer informatie voordat ik een aankoop doe
  • Meer tijd voor mezelf

 

Zin 3: Om mijn tijd en energie te beschermen, is het ok dat………………………….

Voorbeelden:

  • Ik mijn telefoon uitzet
  • Ik de tijd neem om niet meteen op een whatsapp of email te reageren
  • Ik van gedachte verander
  • Een afspraak afzeg als ik me niet goed voel
  • Een eigen plek heb in huis

Stap 2: Stel je grenzen om beter voor jezelf op te komen

Bedenk simpele maar stevige grenzen die je met een dankbare of neutrale toon kan vertellen. Dit kan misschien niet makkelijk zijn in het begin. Maar zodra jij beter voor jezelf gaat zorgen, zal de persoonlijke kracht die je krijgt het makkelijker maken.

Voor jezelf opkomen Kiki Kemp Coach Utrecht

 

 

Zoek steun
Als je een gesprek plant, zorg dan voor steun van een vriend(in) of familie. Zodat je het van tevoren kan oefenen en achteraf kan evalueren.

Zorg voor een ontspannen sfeer
Als het om een gesprek gaat met een dierbare zorg dan niet dat je sterke negatieve emoties hebt. Oftewel doe dit niet tijdens een ruzie.

Gebruik duidelijke en simpele taal

  • Als iemand boos gilt naar jou: “Je mag niet tegen me gillen. Als je doorgaat, zal ik weglopen uit de kamer.”
  • Als iemand belt om iets persoonlijks terwijl je op werk zit: “Ik heb besloten om alle persoonlijke telefoontjes in de avond te doen. Zó krijg ik mijn werk ook af. Ik bel je later vandaag.”
  • Als je niet iets extra’s wilt doen: “De organisatie van dit feest is belangrijk voor mij. Maar ik heb besloten om niet iets extra’s te doen zodat ik met mijn gezin kan zijn.”
  • Als iemand kritisch op jou is: “Ik vind het niet ok als je commentaar hebt op mijn gewicht. Ik wil graag dat je daar mee stopt.”
  • Als je jezelf wat meer tijd gunt voor een beslissing: “Ik ga er een nachtje over slapen. Ik maak namelijk nooit meteen beslissingen.”
  • Terugkomen op iets: “ Ik weet dat ik toegezegd heb je te helpen, maar naar het zien van mijn agenda, realiseer ik me dat ik niet het beste van mezelf kan laten zien. Ik wil graag een ander tijdstip afspreken.

Als je grenzen trekt dan is het niet nodig om je te verdedigen, uit te leggen hoe jij je voelt. Wees helder, liefdevol en direct. Als je weerstand krijgt, herhaal je grens of verzoek.

Ondersteun je grens met actie. Blijf staan. Als je toegeeft worden jouw behoeftes genegeerd.

Direct toegang tot de 13 tips om nee te zeggen

Voor jezelf opkomen is ook durven ‘nee’ te zeggen.  Wil jij 13 tips om beter ‘nee’ te kunnen zeggen? Krijg dan hier direct toegang tot deze waardevolle tips. Deze werken voor mij en al mijn klanten die ik coach. Zij vinden het ook moeilijk om nee te zeggen.

Kies er een paar die voor jouw situatie haalbaar is. En experimenteer met andere oefeningen. Succes!

Kom maar op met die oefeningen

Stap 3: Versterk je interne grenzen om te leren voor jezelf op te komen

 

Vaak genoeg komen vrouwen niet voor zichzelf op omdat ze de confrontatie willen vermijden.
Een van de redenen dat vrouwen het persoonlijk opvatten is het feit dat ze zwakke ‘interne grenzen’ hebben. Een interne grens lijkt om een schild dat voorkomt dat je het meteen persoonlijk opvat en het niet te checken. Bijvoorbeeld, als iemand jou beschuldigt dat je arrogant bent, stop en observeer deze uitspraak eerst voordat je hem laat binnenkomen.

Als je je interne schild gebruikt, speciaal met lastige mensen zoals een ex, leidinggevende of ouder, geef je jezelf de ruimte om de volgende drie vragen te stellen:

  1. In hoeverre is dit waar voor mij?
  2. In hoeverre is dit van de ander en niet van mij?
  3. Wat heb ik nodig of wat moet ik doen om mijn persoonlijke kracht te gebruiken en voor mezelf op te komen?

De laatste vraag is zeer belangrijk. Te vaak komen vrouwen niet voor zichzelf op omdat ze de confrontatie niet aan durven te gaan. Het wordt moeilijker om hun grenzen te stellen. Dus, als iemand jou beledigt of aanvalt, is het nodig dat je dit hem of haar laat weten. Zo bescherm en versterk jij jouw grenzen.

 

Voor jezelf opkomen heeft ook te maken met ‘nee’ zeggen tegen de ander. Wil jij 13 tips om beter ‘nee’ te zeggen. Krijg hier dan direct toegang.