“Ik vind jouw eten niet lekker” zegt hij. BAM! Je klapt dicht en voelt je rot. Persoonlijk aangevallen. En ok, hij heeft een beetje gelijk. Het was aangebrand doordat je niet hebt opgelet. Maar eigenlijk is het nog best te doen. In je hoofd ben je boos, wil je zeggen dat hij anders maar moet koken. Je wil je er niets van aantrekken. Maar dat lukt niet. Wat doe je als je je persoonlijk aangevallen voelt? Ik geef je 7 strategieën om hier beter mee om te gaan.

Voel jij je meer aangevallen dan de ander?

Zelfs wanneer het niets met jou te maken heeft kan het toch persoonlijk voelen. Soms hoeft de ander niet eens iets te zeggen. Je kijkt naar hun gezicht of gedrag en meteen interpreteer je dat jij iets verkeerd hebt gedaan. En dat gevoel kan echt heel diep gaan. Het kan in sommige gevallen je eigenwaarde, of zelfvertrouwen beschadigen. Klinkt het dramatisch? Op de diepste laag van jouw kern, daar ligt die echte pijn.

Heel frustrerend ook, want waarom heb jij het veel erger dan de ander? Veel vrouwen zeggen dat vaak over hun mannen. “Hij heeft dat helemaal niet, hij laat het gewoon langs zich afglijden.” Ook heel fijn, vervolgens gaan die mannen jou advies geven. “Joh, neem het niet persoonlijk, het heeft niets met jou te maken.” En ja, dat advies klopt vaak ook wel, maar toch. Het overkomt je geregeld. Dan kan je hier nog dagen mee rond lopen.

 

Want weet je wat het is, we zijn allemaal emotioneel verbonden aan elkaar. Speciaal aan onze geliefden, naasten en soms zelfs collega’s. Dus het van je af laten glijden is nog niet zo makkelijk. Persoonlijk aangevallen worden is een gevoel. Je voelt je gewoon rot. Je kan er moeilijk niets om geven. En toch zijn er manieren om je beter mee om te gaan. Zodat we ons wat meer staande kunnen houden.

 

 7 strategieën om je minder persoonlijk aangevallen te voelen

 

 

  1. Weet wie je bent en waar je voor staat
    Wat omschrijft jou het beste? Wat is jouw waarheid? Zonder die invloed van buitenaf? We zijn zo vaak afhankelijk van de ander. Over ons geluk, onze zekerheid en soms ook ons gevoel van veiligheid. De ander vervult deze behoeftes, niet jij zelf. Soms sluiten we een ‘pact met de duivel’ en schuiven we onszelf opzij. Zodat de ander gelukkig is, in de hoop dat ze bij ons blijven. Omdat we denken dat we hen nodig hebben.Maar wat is jouw behoefte? Wat voel en geloof jij?Het is belangrijk om te vertrouwen op jezelf. Wie jij bent en wat jij weet dat waar is over jouzelf. Oefen het loslaten wie je denkt te moeten zijn volgens de ander. En accepteer de echte jou. Wat je nodig hebt om echt jezelf te kunnen zijn. Doe wat het beste is voor jou, door jezelf op nummer 1 te zetten.
  2. Wie zegt wat eigenlijk?Probeer van een afstandje, voordat je in de emotie schiet (ja ik weet het, dat is nog niet zo makkelijk) te kijken van wie je deze opmerking krijgt. Wat betekent de ander voor jou?Is het je buurvrouw waar je toch al niets mee hebt? Is het iemand die totaal geen verstand heeft van waar jij mee bezig bent. Ga eens na of je mee moet gaan met de opmerking. Wat is de prijs als je het oneens bent of hun uitdaagt wat ze zeggen? Weet je als dit een zakelijk iets zou zijn, voel je ook de zakelijke energie. Dan reageer je heel anders. Dan is het een neutrale energie. Door die energie te gebruiken in een persoonlijke situatie, blijf je meer uit het gevoel. Bekijk eens of je van diegene de goedkeuring nodig hebt.
  3. Stel grenzen
    Als je bovenstaande weet dan heb je ook al vanzelf jouw grenzen gesteld. Van sommige mensen neem je hun opmerking serieus en van anderen niet. Bekijk of wie het zegt ook verstand heeft van dat onderwerp. Hoe beter jij je grenzen bepaalt, deste beter leer je dingen minder persoonlijk te nemen.
  4. Wat triggert jou?
    Als jij een kritische vader hebt gehad, dan kan je misschien van je mannelijke baas veel minder hebben. Als jij vroeger het zo goed geleerd hebt om jezelf weg te cijferen, dan zal dat je eerste reactie zijn. Wat je al zo lang goed kan om zaken te vermijden of te ontwijken, is vaak ook je valkuil. Het heeft je veel gebracht, én het kost je tegelijkertijd ook veel. Iedereen heeft deze triggers van vroeger.Door jouw triggers te kennen, kan je milder zijn naar jezelf. Door jezelf af te vragen of dit een trigger van vroeger is, ontstaat er compassie. Deze bewustwording is de eerste stap naar verandering. En daar komt dan vanzelf tip 5 van pas.
  5. Creëer ruimte tussen jou en je eerste reactie
    Die bewustwording krijg je door afstand te nemen, letterlijk ruimte. Waarnemer te worden van de situatie en jouw gevoel hierbij. Als je dat doet, dan kom je niet in die emotie. Neem de tijd, haal een paar keer adem en maak ruimte voor jezelf. Mariska, een cliënt van mij, visualiseerde een doorzichtige bel om zich heen. Zij bepaalde wat ze toe liet (opmerkingen of invloeden van anderen). Dat is haar ruimte. Niemand mag hierin tenzij jij dat toe laat. Dit zijn jouw persoonlijke grenzen.
  6. Leer en wees nieuwsgierig
    Als je er klaar voor bent, leer te reageren om helderheid te krijgen. Weet je, vaak zegt de kritiek iets over de ander en niet over jou. Daar kan je dus achter komen door ernaar te vragen. Wij vrouwen zijn heel goed in het invullen van andermans respons of gedrag. Maar wellicht is dit helemaal niet waar.

Ga er dus allereerst van uit dat het niets met jou te maken heeft. Dat scheelt al een hoop gedoe. Dat geeft ook afstand zoals boven beschreven. Vraag dan aan de ander wat hij precies bedoelt met de opmerking. Durf dan goed te luisteren en begrip te tonen. Maar blijf vooral doorvragen en ga niet invullen.

Soms hebben mensen het niet door dat ze bot, agressief of beledigend zijn. Vertel vervolgens wat hun reactie/ gedrag met jou doet. Vertel hen óver jouw gevoel, niet vanuit je gevoel. Zij kunnen daar weinig van vinden, want het is jouw gevoel. Geef ze dan een suggestie of oplossing hoe jij het graag wilt.

7. Durf te kiezen

Je hebt alle kanten gehoord, dan heb je ook nog een keuze. Is de kritiek of feedback terecht of onterecht?
Een andere keuze die je hebt is: hoe wil jij reageren? Vanuit je negatieve emotie? Of rustig, professioneel en vriendelijk?

Als je bovenstaande tips meeneemt dan heb je automatisch meer afstand genomen. Dan ‘bekijk’ je de situatie als een waarnemer. Als vanzelf zit je dan minder in de eerste emotie. Je kan de situatie beter observeren waardoor er een professionele houding ontstaat.

Geef jezelf permissie om vanuit mildheid naar jezelf, de ander en situatie te kijken.

Ik garandeer je dat je veel meer zelfvertrouwen en kracht voelt. Je hebt dan meer controle over jezelf en de situatie.

Wil jij ook loskomen van kritiek en goedkeuring?

Download gratis de gids van Kiki Kemp. Krijg meer zelfvertrouwen en voorkom dat je je laat leiden door meningen van anderen of je alles doet om de goedkeuring van anderen te krijgen. Loskomen van kritiek en goedkeuring is de meest gedownloade coaching gids!

E-book