Beer op de weg, rot op!

Iedereen kan actie nemen. Echt, zo simpel is het. Waarom doen we het dan niet? Het antwoord is angst. Angst om te falen of afgewezen te worden. En dat doet pijn. Dus angst is eigenlijk pijn. Laten we de angst dus even de pijn noemen.

Kijk deze film over hoe je angst kan gebruiken om je doel te halen.

Iedereen op de wereld wordt gedreven door twee krachten

1. De behoefte om pijn te ontwijken
2. Het verlangen om plezier te krijgen

Vraagje:
Dit is vast niet de eerste keer dat je iets leest over persoonlijke ontwikkeling. Heb je de laatste keer echter iets met de tips/inzichten gedaan?
Ik denk het niet.
In ieder geval niet op het niveau dat je het zou kunnen.

Ja zeggen, maar nee doen

Vorig jaar sprak  ik  twee  fantastische vrouwen die mijn training in oktober wilden volgen (deze training wordt wegens succes herhaald in juni 2017). Een training waarbij je dichterbij jezelf kan komen. Ze hadden alles gelezen over de training, mij gesproken met vragen. Ja, dit was echt wat ze wilden.” Ik ga me nu inschrijven. Ik ga het doen Kiki!”

En toch schrijven ze zich niet in.
Herkenbaar?

Waarom heb jij niet doorgezet? Waarom heb je niet jouw persoonlijke kracht gebruikt en actie genomen? Wat weerhoud je van actie nemen?

De twee controlerende krachten hebben jou weggehouden van het nemen van actie: Pijn en plezier.

Alles wat we doen in ons leven doen we om pijn te vermijden of plezier te krijgen.

Wat zegt het gebruik van deodorant over jou?

Als je dit nu leest, heb je vandaag deodorant gebruikt? Het merendeel van de vrouwen zal Hoe stop je met uitstellen? Kiki Kempdeodorant gebruikt hebben. Waarom gebruiken zij deodorant? Waarom gebruik jij deo?

Kijk je ’s ochtends in de spiegel en zeg je: “Goh deodorant gebruiken, wat een leerzaam proces? Ik betwijfel het.

Nee, in gedachten zeg je tegen jezelf: “Door deodorant te gebruiken, voel ik me frisser, schoner.” Waarom deze actie? Om plezier te krijgen.

Anderen vrouwen gebruiken deodorant omdat het brein zegt: “Anders vraagt iemand of jij degene bent die naar zweet ruikt?” En die vraag doet pijn. Hiermee vermijd je pijn. Het is vaak een combinatie van beiden.

Dit gebeurde mij laatst ook

Ik was gespannen voor een training. Het zweet brak me letterlijk uit. Ik was de deodorant vergeten. Nou ik heb lopen spuiten! Ik heb meer gespoten dan lekker was, maar dat liever dan een opmerking dat ik zou stinken. Aan mijn collega meerdere keren gevraagd of ik stonk. Wat voelde ik me opgelaten. Ik deed alles om pijn te vermijden.

Wat is uitstellen?

Ook uitstellen heeft te maken met pijn en plezier.
Heb jij ooit iets uitgesteld? Tuurlijk iedereen heeft dat weleens.
Het is het tegenovergestelde van je persoonlijke kracht gebruiken. Het is iets moeten doen en het dus laten. Niet doorzetten.

Dus waarom stellen we uit? Waarom gebruiken we niet onze persoonlijke kracht?
Wat stopt ons?

De reden is dat, als je wel actie neemt, je brein dan denkt dat dat pijnlijker is dan niets doen of geen actie nemen.

Hij die altijd uitstelde

Zo had ik jaren geleden een man in mijn praktijk die alles maar uitstelde. De druk werd groter als de deadline Hoe stop je uitstellen? Kiki Kemp
dichterbij kwam. Dan zat hij in de stress, deed sommige dingen maar half. Excuseerde zich dan over de drukte en kwam hier mee weg.

Waarom deed hij niets aan dat uitstellen? Hij durfde niet omdat hij bang was dat hij tijd over zou hebben en vrije tijd zou hebben. Hij wist niet wat hij dan zou doen.

Of, als hij het wel goed had voorbereid was hij bang dat hij het niet goed zou hebben gedaan. Oftewel afgewezen zou worden. Hij had dan de ‘drukte’ niet meer als excuus. Hij was bang om gekwetst te worden.

De behoefte om pijn te vermijden zit in je biologische neurosysteem. Het is een overlevingsdrang.

Hoe zit dat nu eigenlijk met ons brein?

Ons brein, onze hersenen, zijn de meest geweldige organen in ons lichaam. We hebben drie soorten hersenen. Wat lastig is voor ons is het laten samenwerken van die drie delen.

Hoe stop je uitstellen? Kiki Kemp

  1. De hersenstam of reptielbrein

Aan de onderkant van de hersenen bevindt zich de hersenstam. Ook wel reptielbrein genoemd. Het lijkt namelijk op de hersenen van een krokodil. Het reptielbrein zorgt dat je hart klopt, je wakker wordt en in slaap valt. 

        2. De middenhersenen of zoogdierenbrein

Op de hersenstam bevinden zich de midddenhersenen of het zoogdierenbrein. Deze middenhersenen bepalen onze vlucht- of vechtreactie bij gevaar. Daarnaast regelt het ook onze lichaamstemperatuur en bevat het onze emoties.

       3. De cortex

Het derde deel is de cortex. Dit deel geeft aan dat wij mens zijn. Hier bevindt zich ons rationeel denken en onze impulsieve reacties. Willen je veranderen? Dan hebben we toegang tot de cortex nodig.

Welk hersendeel houdt jou tegen?

Die drie hersendelen werken dus niet altijd even vlekkeloos. Wil je afvallen, zit je ’s avonds alweer aan die zak chips. Hoe kan dat toch?

Als jij wil veranderen maar iets houdt je tegen, dan is dat de schuld van de middenhersenen meestal. Hier zit namelijk de amygdala. Hij is verantwoordelijk voor de vlucht – of vechtreactie bij gevaar. Hij waarschuwt zodat we kunnen overleven.

Ooit was dit mechanisme super handig. En hij komt nu ook van pas bij een overval of als je huis in de brand staat. Maar die amygdala slaat bij elke verandering alarm. Zodra we uit onze veilige comfortzone stappen. Een nieuwe baan, uitdaging of een diep verlangen. Alles dat een zekere angst oproept. De amygdala zet bepaalde delen op scherp. Het is dan heel lastig om toegang te krijgen toch ons denkgedeelte in de hersenen, de cortex.

Dus jouw brein vecht als een gek elke keer je het vraagt iets te doen dat naar pijn of verandering leidt.

Angst om afgewezen te worden

Hoe stop je uitstellen? kiki KempStel je vindt iemand leuk en je wilt met hem een gesprek aangaan. Achterliggend verlangen: een relatie opbouwen. Toch doe je het niet. Waarom niet?

Jouw focus is meer op het afgewezen worden als je op hem afloopt en dat doet pijn. Zou je wel op hem aflopen, krijg je meer plezier. Welke kracht is hier sterker? Het plezier van een relatie of de pijn om afgewezen te worden?

 

 

De eerste stap is bewustzijn

Verander je focus op wat je wel wil

Dus wat verbind jij aan pijn en wat verbind jij aan plezier? Pijn is een grotere motivator dan plezier. Waar jij op focust is het meest waar voor jou. Op dat moment.

Verder over het afvallen. Stel je kijkt naar een stuk chocola en je laat je brein al jouw oude patronen losgaan dan zegt het wellicht: “Mmm heerlijk daar heb ik zin in.” Je krijgt meteen dat ‘plezier – gevoel’. Zolang jij je focust op dat gevoel, dan eet jij de chocolade.

Maar je hebt ook tijden gehad dat je het niet at. Of je stopte jezelf. Hoe deed je dat? Je hebt op dat moment jouw focus verandert. En je verandert je focus op de pijn die je waarschijnlijk zou krijgen door het eten. Of het plezier dat je zou krijgen door het niet te eten (afvallen, compliment, leuke kleren kopen).

Hoe stop je uitstellen? Kiki Kemp

Kijk, we hebben het dan niet over een beetje focus, maar een mega focus! Toen ik ging trouwen wilde ik er fantastisch uitzien in mijn trouwjurk. Ik zou me rot hebben gevoeld als ik die chocola zou hebben gegeten.

Hoe moet je nu veranderen?

We moeten dus controle krijgen op onze mentale focus. Wil je veranderen? Dan is je focus op datgene dat, als je het niet zou doen, nog pijnlijker is dan het wel te doen. Verbind het ‘niet nemen van actie’ tot nog pijnlijker dan er gewoon voor te gaan.

Stel je wilt eigenlijk in contact komen met iemand of haar bellen voor haar verjaardag. Denk erover na. Als ik het niet doe, als ik niet bel, hoe voelt zij zich dan? Hoe voel ik me dan? Dat is pijnlijk. Als ik wel bel en ze waardeert het en ze voelt zich goed, wat voel ik dan? Plezierig.

Gebruik pijn en plezier in plaats dat pijn en plezier jou gebruiken

Doe dat en dan ben je in controle van je leven. Als je dat niet doet dan controleert het leven jou. Helaas voor de meest mensen controleer het leven hen.

Als er iets is dat je wilt doen en je weet niet waarom je het niet doet, dan hier een simpel antwoord. Je verbindt meer pijn door het te doen dan door het niet te doen.

Hoe moet je kiezen tussen pijn en plezier?Hoe stop je uitstellen? Kiki Kemp

Stel je leven voor als een weegschaal. Ene kant is pijn en de andere kant is plezier. En jouw brein weegt altijd af als volgt: “Als ik actie neem, krijg ik dan meer pijn of plezier? Of krijg ik meer plezier dan pijn?”

Als jij niet doorzet dan ligt het zwaartepunt aan de verkeerde kant. Als jij je persoonlijke kracht gebruikt en je gedrag verandert dan moet je jouw associatie van pijn en plezier veranderen.

Droom even met mee

Als jij meer jezelf wilt zijn dan krijg je meer vrijheid. Dan kan je dat delen met je kinderen. Kan je alles doen waar je echt naar verlangt. Dan krijg je rust en kan je genieten van het leven. Dan leer je allerlei nieuwe dingen.
En daar komt het brein….” Ja maar dan word ik beoordeeld. Ik moet uit mijn oh zo bekende slachtofferrol. Dan gaan mensen er wat van vinden.” Dat doet pijn en dus doe je het niet. Je verzint allerlei excuses.

Wil je echt veranderen? Dan moet je nu beslissen dat jij nu controle neemt over de focus van jouw gedachten. Het enige dat je moet doen is focussen. Wat voor pijn ga ik hebben als ik dit niet doe?

Dat moet jouw focus zijn. Wat kost het je? Wat is de ultieme prijs wat ga jij betalen? Emotioneel, fysiek, spiritueel of financieel. In mijn leven? Wat gebeurt er dan met mijn passie als ik niet doorzet? Als je deze vragen gaat stellen dan begin je met jezelf te motiveren.

Oefening om te stoppen met uitstellen

Schrijf 4 acties die je moet doen maar hebt uitgesteld. Afvallen, stoppen met roken, nieuwe opleiding, iemand bellen, je partner vertellen dat je van hem houdt. Je weet dat je het moet doen maar je hebt het tot nu toe niet gedaan.

Wees eerlijk. Schrijf onder elke actie:

  1. Wat kost het je als je niet verandert?
  2. Wat kost het jou of anderen als je deze actie niet neemt?
  3. Wat kost het je over 2,3,5 jaar?
  4. Wat kost het je emotioneel, wat kost het je zelfbeeld?
  5. Wat kost het je op fysiek en energieniveau?
  6. Wat kost het je qua je eigenwaarde?
  7. Wat kost het in je relaties tot de mensen waar je het meest van houdt?
  8. En hoe voel je je daaronder?

Wat ons drijft zijn onze emoties, niet ons denken. Word emotioneel hieronder. Want dan neem je actie.
Als het goed is, voel je met het beantwoorden van deze vragen nu niet echt prettig. Het doet pijn. Laat die pijn jouw motivator zijn om actie te nemen. Hierdoor krijg je zoveel meer plezier in het leven.

Wil je je lijstje afvinken? En echt aan de slag met zaken afwerken? Dan heb ik hier een filmpje dat mij helpt als ik een te lang To Do- lijstje heb.

Workshop “In 6 stappen naar een bloeiend leven”

Woensdag 5 april geef ik voorlopig laatste workshop “In 6 stappen naar een bloeiend leven”. Een workshop van 2,5 uur in Utrecht. Zaalbijdrage is €25, dus voor de prijs kan je het niet laten. Je steekt er sowieso iets van op. Zie ik je daar? Ja, dat wil ik