“Hé Kiek, ben jij ook van de mindful?” vraagt Vriend na een etentje bij mij thuis. “ Euh, wat bedoel je met mindful?” vraag ik terwijl ik geniet van mijn latte macchiato. En Vriend begint. “Ja, het is echt super druk in mijn hoofd, dus ik wil mindfulness gaan doen. Dus ik dacht een cursus te gaan volgen. Dan word ik wat rustiger.” Zijn druk bewegende handen voorkomen dat ik een lekkere bonbon kan pakken. ‘Nou, je zou nu al zelf kunnen beginnen?” opper ik en snak naar chocola. Vriend onderbreekt mijn verlangen. “Nee, nee, ik moet een cursus doen.” Ik kijk Vriend aan en wil wat tips geven. Maar dan zie ik dat de bonbon ook naar mij snakt.

Wat is mindfulness?

Ontspannen met drukte in je hoofd Kiki Kemp

Mindfulness wordt gedefinieerd als:

’aandachttraining’,
‘in het hier-en-nu aanwezig zijn’,
‘opmerkzaamheid zonder oordelen’ en
‘acceptatie van dat wat er is’

Weet je waar ik sta?

Voor mij is mindful beter leren omgaan met die gedachten die in mijn hoofd razen. Als dat beter gaat, ben ik al blij. Dus ik sta aan het begin. Maar hoe doe ik dat? Elke dag? Ik wil dan het liefst meteen super mindful zijn. Echt mega zen. Goed, op dit moment is mijn zen ver te zoeken.

En toch gaat het steeds beter. Stap voor stap. Deze tips helpen mij.

Tip 1. Observeer je gedachten zonder oordeel

Ik ga zitten in mijn relax modus en let op mijn ademhaling. Alles kan bij mindfulness. Dus ik stel ik me voor dat ik naast een snelweg in een hangmat lig. Ik observeer. Alle auto’s die voorbijkomen zijn mijn gedachten. En ik kijk naar mijn gedachten en merk ze op. Zonder daar iets van te vinden.

Gedachten observeren vanuit hangmat Kiki Kemp

Zo simpel?

Hoe vaak ik wel niet zeg tegen mezelf: “Niet handig die gedachte! En oh ja, die moet ik ook nog even bellen. Hallo, ik wil mindful zijn.” En dan baal ik weer. Want ik lig niet in de hangmat. Ik sta midden op die weg met mijn gedachten.

En dan probeer ik het weer.

Je wilt je gedachten op een andere manier zien. Observeren. Opmerken. Zonder oordeel.

Tip 2: Hang de toerist uit

Wees toerist in je eigen stad of dorp. Hang een camera om je nek. Kijk met een frisse blik om je heen. Zoals je dat ook doet op vakantie. Doe alles wat langzamer dan normaal. Geef de huizen, de bomen jouw onverdeelde aandacht. Als je iets moois ziet, straal dan als een kind dat een lekker ijsje krijgt.  Je bent dan in het hier-en-nu en niet in je hoofd.

Mindful als toerist Kiki Kemp

Of dit wel eens mislukt?

Ja natuurlijk.

En dat brengt me tot de laatste tip.

Tip 3 Wees aardig naar jezelf

Soms ben je afgeleid en je vergeet al het bovenstaande. Dat is heel normaal. Herinner je de hangmat naast de snelweg. Dan kom je vanzelf weer bij de kalmte. De kunst is simpelweg te constateren dat zulke gedachten er ook zijn. Veroordeel jezelf niet omdat je niet mindful genoeg bent. Wees vriendelijk tegen jezelf. Je bent pas net begonnen! Dit gaat niet over één nacht ijs.

En klaar is Vriend

Paar weken later kom ik Vriend weer tegen. Nog vijf keer en dan is hij klaar. “Klaar?” vraag ik hem. ‘Ja ja, en dan moet ik het nog toepassen in mijn dagelijks leven,’ zegt hij lachend. “Maar ik word er rustig van en het voelt goed.”

Heerlijk toch?

Mindfullness is acceptatie van dat wat er is.