Kiki Kemp

Krachtpose

‘Nou Kiki, dit werkt echt, wat fantastisch!’ Stralend, vol energie, komt Sonja* binnenstormen in mijn praktijk. Ik heb haar pas één keer gesproken en haar doel: zelfvertrouwen krijgen.

Orang Oetan
Ik voel me trots. Mijn borst gaat vooruit, schouders naar achteren, duidelijk een krachtige uitstraling. Kan ik dit al bereiken met haar in één gesprek? Ik begin mezelf bijna als een orang oetan op de borst te kloppen. Maar Sonja praat verder. ‘Dat filmpje van Amy Cuddy, daar heb ik veel aan gehad! Bedankt voor het sturen’. Ik sta meteen met beide benen op de grond. Ik ben me bewust van de verandering in mijn lichaamshouding en ik lach in mezelf. Daar gaat mijn krachtpose.

Superkracht
Sonja is leerkracht en door haar burn-out onzeker geworden en wil weer zelfvertrouwen krijgen. Ze heeft elke dag 2 minuten de krachtpose (zie foto) geoefend. “Deze pose toont een houding van zelfvertrouwen, zelfs wanneer we ons onzeker voelen”, vertelt sociaal psycholoog Cuddy. Gedurende het hele traject werken we met haar houding. Wat dat met haar denken en focus doet.

Lichaamstaal
Lichaamstaal is een vorm van communicatie. We beoordelen anderen op basis van deze non-verbale taal. Deze oordelen voorspellen wie we aannemen voor een baan of met wie we afspreken voor een date. Maar we worden zelf ook beïnvloed door onze non-verbale taal. Het beïnvloedt ons denken en voelen over onszelf. Als we ons krachteloos voelen, maken we onszelf klein en nemen een gesloten houding aan. Het tegenovergestelde gebeurt als je jezelf krachtig voelt. Hier spelen hormonen van kracht en stress een grote rol. Het onderzoek van Cuddy bewijst dat als je je krachtig wilt voelen, dit kan oefenen. Cuddy deed een experiment met mensen in een sollicitatiegesprek. De beoordelaars zouden alle mensen die de krachtpose hadden geoefend eerder aannemen. Ze beoordeelden hen ook allemaal positiever.

Voel jij je wel eens onzeker?
Dan ben je echt niet de enige. En dat is ook helemaal niet erg. Totdat het je in de weg gaat staan. Bij een sollicitatiegesprek of in gezelschappen wil je je zelfverzekerd voelen.

Bekijk het filmpje van Cuddy en let dan eens op je eigen houding als je je onzeker voelt. Staan je schouders naar voren of achteren? Voel je spanning in je lijf? En waar voel je die? Is je focus op het negatieve of positieve? Voel je je groot of klein?
Neem dan eens de houding aan met veel kracht en zelfvertrouwen. Merk maar eens op wat de verschillen zijn.

Is het zo simpel?
Ja echt. Het geheim is dat je in staat bent om op ieder moment dat je wilt, te veranderen hoe je je voelt. Verander je lichaamshouding. Dat is de snelste manier om weg te gaan van dat onzekere (of ander) gevoel. Als je bij jezelf dat krachtig en vaak genoeg verandert, dan komt het goed.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Ga hier naar het filmpje van Amy Cuddy

* Om privacy redenen is de naam veranderd