Vandaag kreeg ik een email van mijn cliënt die ik coach.

“Als er echt over je grenzen heen wordt gestapt, is het in ene niet meer zo moeilijk om ‘nee’ te zeggen. Heb gisteren zelfs drie keer nee moeten zeggen tegen een nieuwe opdracht. Was trots op mezelf.”

Samen hebben we het veel over grenzen aangeven en nee zeggen. Waar komt het gedrag vandaan? We zijn dan aan het opmerken, reflecteren en het gedrag veranderen rondom die grenzen. Wellicht zijn onze inzichten ook leerzaam voor jou. Ik deel ze graag met je.

Grenzen aangeven, hoe doe je dat?

Veel mensen zeggen ja tegen iets wat ze eigenlijk niet willen doen. Het kan zijn dat je het moeilijk vindt om nee te zeggen. Waarom is dat eigenlijk?
Vaak speelt schuld een grote rol. ‘Als ik het niet doe, dan voel ik me schuldig’. Het beeld dat we van onszelf hebben is dat we behulpzaam zijn. Vaak is dat beeld ook aangemoedigd door anderen toen we opgroeiden.

Als je de cliënt die ik coach vraagt wat mensen van haar vinden dan is het: behulpzaam, lief en ze staat voor iedereen klaar. We zijn geneigd om dat beeld in stand te houden. We komen er door onze omgeving ook niet zo maar van af.

Nu in het dagelijks leven als zelfstandig ondernemer, vindt ze het lastig om nee te zeggen tegen haar opdrachtgevers. Of vrienden die van haar diensten gebruik willen maken. Toen ze me dit mailde had ze me al verteld dat ze ja tegen iets had gezegd terwijl ze wist dat ze er eigenlijk geen tijd voor had. Ze leert dus steeds meer te voelen.

Voel jij dit ook als je geen nee kan zeggen?

 

Grenzen aangeven hoe doe je dat Kiki Kemp Coach Utrecht

 

Mijn klant wil niemand teleurstellen. Haar klant, een andere ZZP’er en zichzelf vooral niet. Ze vindt namelijk dat ze alles moet kunnen. Een enorme bewijsdrang om zichzelf te kunnen bewijzen. Ik schreef ook terug: Je stelt niemand teleur. Je zegt niet nee tegen een persoon. Je zegt nee tegen een planning van iemand, een project. Maak het niet te persoonlijk.

In sommige gevallen vind je het makkelijk om nee te zeggen; misschien op het werk, als je een leidinggevende functie hebt, of misschien thuis als je niet het gevoel hebt dat je iets moet doen. Maar bijna iedereen heeft zijn zwakke punt. Bij bijvoorbeeld je kinderen, man, vriendin, baas of ouders, merk je dat je toegeeft om dingen te doen die je helemaal niet wilt doen.

Niet je grenzen aangeven is ongezond

Achteraf baal je dan en creëert dat boosheid. De boosheid zit vaak veel dieper dan je denkt of voelt. Dat intense gevoel dat ‘ je al je hele leven kent’ is vaak een onderdrukt gevoel. Van al die keren dat je grenzen overschreden zijn. Het geeft ons een gevoel dat we falen. Falen in het beschermen van onze emotionele grenzen. En dat geeft stress. En stress is ongezond. Hoe veel gezonder zou het zijn om in eerste instantie al nee te zeggen?

Direct toegang tot de 6 beste tips om je grenzen beter aan te geven

Wil jij 6 tips om nog meer te leren  hoe je je grenzen beter kan aangeven? Krijg dan hier direct toegang tot deze waardevolle tips. Deze werken voor mij en al mijn klanten die ik coach. Zij vinden het ook moeilijk om nee te zeggen.

Vooral de laatste tip is goud waard!

Kom maar op met die oefeningen

Hoe kunnen we dan nee zeggen?

Nee zeggen heeft te maken met je grenzen. Grenzen die aangeven wat jij acceptabel vindt en wat niet. Grenzen geven een bescherming van wie je bent en hoe jij jezelf waardeert. Het zijn jouw unieke grenzen en daar kan niemand een oordeel over vellen. Wat is goed voor jou, wat anderen daar dan ook van vinden, het zijn jouw grenzen. Wanneer ben je moe, ziek, boos? Alleen jij kan dat bepalen. Je hebt geen verplichting om iets te doen wat je niet wilt.

Je hebt het recht om nee te zeggen tegen anderen. Je hoeft dit niet te verantwoorden. Oefen eens de zin: “Sorry maar ik kan dat niet doen”. Niets meer. Geen verantwoording afleggen, geen reden geven. Beoordeel zelf of je iets wilt doen ja of nee.

Grenzen zijn er om jouw fysiek en mentaal te beschermen. Kies wat jouw grenzen zijn. Grenzen geven jouw overtuigingen en waarden weer. Het zijn de regels die jij kiest hoe je wilt leven. Hoe jij behandeld willen worden door anderen. In andere woorden: Jij hebt jouw leven te leiden en mensen te laten weten hoe je behandeld worden, door jouw acties en jouw woorden.

 

Je mag op alles terugkomen

Kiki Kemp - Coach en trainer op persoonlijk leiderschap

Kies je grenzen en hou jezelf er aan

Bedenk wat echt belangrijk is voor jou. Als jij niet weet waarom jouw grenzen van belang zijn, is het lastig om je hier aan te houden. En anderen voelen dat feilloos aan.

Misschien is het belangrijk voor jou om nee te zeggen wanneer je moe bent of nee te zeggen tegen dingen die je niet leuk vindt.
Als je leert te kiezen en te weigeren, merk je dat je veel krachtiger bent. En anderen zullen je hierom waarderen.

Zodra jouw grenzen onderdeel worden van jou, zal je het steeds makkelijker vinden om nee te zeggen. Omdat het voelt als diegene die jij wilt uitstralen.

Dat dit is wie je bent, inclusief jouw grenzen.

 

Wil jij 6 tips om meer je grenzen aan te geven? Krijg dat hier direct toegang tot deze tips