Ze zit continue op haar telefoon. En toch wil Sasha graag meer tijd besteden aan haar kinderen.  Ze ‘moet’ die telefoon eigenlijk weg leggen. Ze ‘moet’ eigenlijk kletsen met haar kinderen. Maar steeds is daar die afleiding. Dat ‘moeten’ klinkt nog al bevelend.

Haar hersenen zijn veel te bang dat ze iets missen. Kijken op je mobiel geeft je een bepaalde bevrediging. Het niet hebben van die bevrediging wekt angst op. Dus moeten we om die angst heen. Want veranderen wil Sasha echt. Ze houdt zielsveel van haar kinderen.

Ik vraag haar welke vraag zou ze zichzelf kunnen stellen?

• Als mijn kinderen het belangrijkste zijn, wat wil ik dan anders doen vandaag?
• Hoe wil ik mezelf eraan herinneren dat ik meer tijd wil besteden met mijn kinderen?
• Hoe kan ik dagelijks een paar minuten tijd overhouden om tijd met mijn dochters te hebben?

Genieten van je kind en toch doe je het niet

Het zijn vragen die zorgen voor een klein stapje in het doel dat ze wil bereiken. Ze vraagt zichzelf dat op een onderzoekende, milde manier en komt met allerlei creatieve oplossingen. Elke dag stelt ze zichzelf die vraag. Hierdoor kan ze bewust kiezen. Dus bewust de telefoon weg leggen. Leren dat vijf minuten met je kinderen zó waardevol is. Zo vaak mogelijk dat waardevolle gevoel krijgen, en het s net zo verslavend als je mobiel. Alleen moet het stapje voor stapje.

Wil jij nee zeggen?

Stel je hebt moeite met nee zeggen. Of je wilt graag meer voor jezelf zorgen.  Als ik zou jou dan vertellen dat je vanaf nu tegen iedereen nee moet zeggen. Of alleen maar voor jezelf zou moeten zorgen. Wat gebeurt er dan met je? Heftig he, daar zie je dan best tegenop. Want je hebt de laatste jaren dit patroon gehad.

Als ik je zou vragen wat het allerkleinste stapje is dat je kan zetten tot waar je wilt zijn? Dan zouden je hersenen op een creatieve manier gaan kijken naar die kleinste stap. Welke mogelijkheden zouden er dan komen? Misschien ga je eerst in gedachte nee zeggen. Of ga je één minuut per dag iets voor jezelf doen.

Stel jezelf eenvoudige vragen. Dan schieten je hersenen ook niet meteen in de stress.

Veranderen? Stel jezelf eenvoudige vragen

Je hersenen houden van eenvoudige vragen

Wat is er rood in je huis? Wellicht weet je het niet meteen. Maar als ik je deze vraag elke dag zou stellen, dan heb je op een gegeven moment geen keus meer. Als jij je woonkamer in zou lopen, dan gaan jouw hersenen jou eraan herinneren dat ik die rare vraag ga stellen. Je moet het antwoord opslaan. Je gaat er dus op letten en antwoorden bedenken.
Overigens werkt het beter om een open vraag dan een bevel zoals: ‘Zeg me wat er rood is in je kamer.’ Je hersenen houden van spelen en willen herhaling.

Bekijk bovenstaande video hoe jij er voor kan zorgen dat je je goed kan voelen (door vragen te stellen)

Waarom ben ik zo dik?

Als je jezelf die vraag elke dag zou stellen dan zouden jouw hersenen dat antwoord gaan zoeken en gaan geven. En dat doen ze genadeloos. Al jouw gebreken worden naar boven gehaald. En dan zijn die antwoorden wellicht niet eens echt. Nee, ze zijn verzonnen of onwijs overdreven.

Antwoorden zouden dan kunnen zijn: Omdat je niet sport, je snoept teveel en je hebt zware botten. Je bent lui en zit altijd op die bank. Hoe kan ik 10 kilo afvallen?, is ook al een grote vraag. Want je weet al dat je jezelf moet gaan verhongeren. Je moet lekkere dingen laten varen. Dit soort vragen geven de hersenen angst. En wat doe je dan? Er komt een vlucht – of vechtreactie. Je doet helemaal niets meer. Je gaat uitstellen, negeren, of juist overdreven lijnen etc.

Veranderen? Stel jezelf eenvoudige vragen

Wat is de kleinste stap die je kan zetten om te gaan sporten? Wat kan je dagelijks vijf minuten doen om gezonder te gaan leven? Met deze vragen leid je je hersenen om die angst heen. Ze gaan ze op zoek naar creatieve, speelse mogelijkheden. Ze zorgen ervoor dat de hersenen zich richten op het oplossen van problemen en uiteindelijk actie.

Stel een vraag vaak genoeg en je zult zien dat je hersenen die vraag opslaan. En uiteindelijk bedenken ze enkele interessante en nuttige antwoorden.

Gegarandeerde verandering!

Vaak hebben de cliënten die bij mij komen vooral veel pijn. Ze willen meer zelfvertrouwen, meer vanuit hun kracht werken, nee kunnen zeggen. Als ik hun huidige situatie vraag en welke vragen ze zichzelf stellen dat is dat overwegend negatief. Waarom kan ik geen nee zeggen? Waarom ben ik zo onzeker? Waarom heb ik geen vrienden zoals zij? Waarom ben ik zo perfectionistisch.?

Zoals je hierboven hebt gelezen; de hersenen gaan op zoek naar vernietigende antwoorden. Je voelt je alleen maar ellendiger.

Stel jezelf krachtvragen (elke dag!) zoals:
• Wat heb ik vandaag goed gedaan?
• Waar heb ik van kunnen genieten?
• Waar ben ik trots op?

Bekijk bovenstaande video over de vraag ‘waar ben ik trots op’

Dit geeft je een beter zelfbeeld. Een goed gevoel over jezelf. Dat je er dus best mag zijn. Dat je helemaal ok bent. Geef het tijd, en doe het stap voor stap. Kies één vraag (kleine stapjes) en stel die dagelijks, schrijf je antwoord in een dagboek of op een blaadje dat je op een speciale plek bewaart. Of je kan het mij elke dag mailen. Stuur dan je antwoord naar kiki@kikikemp.nl . Doe dat elke dag. Dan gaat het je zeker lukken.

Wat ga jij doen om minder met je mobiel en meer met je kind (eren) te zijn? Laat het me weten onder het blog (kan anoniem).

 

Het stellen van eenvoudige vragen is één van de zes strategieën van De kunst van Kaizen. Ik leg de basis van Kaizen uit in mijn blog De oplossing voor veranderen. De komende weken behandel ik één van de strategieën. Grote veranderingen komen tot stand door kleine stapjes te nemen. Met deze strategieën werk ik dagelijks in mijn coachingspraktijk.

Bron: De kunst van Kaizen – Rober Maurer