In 2011 was ik, dacht ik, heel blij met mijn baan. Sales manager, dichtbij huis. Goed betaald, fijne collega’s. Wat mij betreft alles goed.

Ik heb dan al 11 jaar last van onverklaarbare pijn aan mijn kuiten en voeten. Ik kan het altijd ‘negeren’, gewoon doorgaan. Totdat ik kinderen krijg. Slenteren achter de kinderwagen, lopen om ze te laten slapen.

Teveel pijn.

Ik kan mijn baan niet meer 100% volhouden.
Mijn werkgever ziet dit ook. Ik wil mijn zekerheid niet kwijt. De beslissing neemt mijn werkgever. Alleen maar intern bellen en wellicht twee niveaus lager werken.

Als je me een week daarvoor had gevraagd of ik gelukkig was, zou ik ja hebben gezegd. Ik had een goede baan, zekerheid. Na dat gesprek, hoor ik mezelf zeggen: ‘Ik ben doodsbang, maar ik hoor hier niet meer. Ik doe niet meer wat me gelukkig maakt. Dit ben ik niet.’

Dat gesprek en de komst van mijn kinderen hebben mijn oogkleppen afgedaan. Ik kon het gevoel van ongelukkig zijn zien.Gelukkig zijn, hoe doe je dat?

Ik ben mijn droom gaan volgen, op een betekenisvolle manier. Mijn missie is mensen helpen hun obstakels te overbruggen. Obstakels die hun weerhouden zichzelf te vinden. Doen waar je voor gemaakt bent. Echt gelukkig zijn.

Hoe zit het dan met mensen die, net als ik, leven zoals het hoort? Maar ergens diep van binnen niet echt gelukkig zijn? Mensen kunnen toch niet wachten om pijn te krijgen aan hun benen?

Toch komen de meesten bij mij met hun eigen versie van pijn in de benen.

Wanneer besef je dat je dit leven niet meer wilt?

    1. Voor de een is het pijn in de benen, je baan verliezen of iets anders.
    2. De volgende is kans. Stel, je bent verliefd op je droomman en je trouwt hem. Maar het betekent wel dat alles verandert.
    3. De derde is groei. Je wordt wakker op een ochtend en wat jou gisteren tevreden maakte, voelt nu leeg en zinloos. Je groeit meer en meer als mens. Daardoor pas je steeds minder in het leven dat je leidt.

Vóór dat moment van groei zijn we gefixeerd op wat anderen van ons verwachten. Verwachtingen van onze familie, vrienden en omgeving. Maar op een gegeven moment is onze innerlijk gevoel sterker dan de verwachtingen.

Hoe luisteren we naar ons innerlijk gevoel?

Wat jou geluk, positiviteit en vrijheid geeft, brengt jou dichter bij jouw doel. Alles wat jou beperkt, zwaar maakt, brengt jou weg van jouw geluk. Neem een beslissing naar dat gevoel dat jou het meeste vrijheid geeft.

Makkelijker gezegd dan gedaan.

Hoe ga je om met de angst en veranderen?

Doen wat ‘onwijs lekker voelt’ en beslissen je leven te veranderen geeft ook angst.
Angst is een automatische reactie van het brein. We maken onszelf bang met verhalen. Bijvoorbeeld ‘ik kan niet mijn baan stoppen.’

We zijn het gelukkigst als we onszelf pushen¹. Negeer de angst als je buiten je comfort zone gaat. Realiseer je dat angst niet een rood licht is, maar iets dat we kunnen managen.
Sommigen vertalen deze weg in ‘moeilijk en angstig’. Maak de keuze om het niet te zien als een obstakel. Zie het als de weg die naar geluk leidt.

Oefening: Hoe weet je wat goed voelt voor je?

Pak iets deze week dat je niet leuk vond. Het kan iets op je werk, school, relatie zijn.

Gewoon iets wat je niet leuk vond. Herinner je dit en ga terug naar die situatie. Merk eens op hoe je lichaGelukkig zijn, hoe doe je dat?am voelt. Ga dan naar een herinnering met veel geluk en plezier. Herinner dat zo levendig mogelijk. Merk op hoe je lichaam voelt.

Het ene gevoel brengt je naar je doel of passie. Dat is het goede gevoel. De ander gaat richting datgene dat je wil vermijden.

Maak een lijst met wat je moet doen de komende 3 dagen. Ga de hele lijst na en zie jezelf deze dingen doen. Merk op hoe je lichaam voelt. Geef elk punt op je lijst een score. Het meest negatieve fysieke gevoel krijgt een -10. Het meest positieve fysieke gevoel krijgt een +10. Een neutraal gevoel krijgt een 0. Een beetje negatieve taak, zoals de was doen, krijgt een -2.

Bekijk al je scores. Focus je op de negatieve of de positieve gevoelens?

Haal één heel negatief ding van de lijst. Vervang dat met iets dat een hogere score geeft. Herhaal dit. Vervang zoveel mogelijk negatieve zaken voor positieve. Dan creeër je het optimale gelukkige leven.

Wie is Kiki? Kiki Kemp is een life coach en trainer op identiteitsniveau. Zij gelooft dat je alles kan bereiken wat je wil. Je hoeft alleen maar de eerste stap te zetten. Ze coacht jou in beweging naar jouw gewilde leven. Ze organiseert Challenges om je doel te halen. Ontwerpt trainingen waar In Harmonie met Jezelf de belangrijkste focus is. Niet alleen vanuit je hoofd en met je handen. Vooral ook met je hart. Leef je leven en voel je heerlijk. Rust, positieve focus en lachen! Elk probleem is makkelijker als je er om kan lachen.

¹Professor Mihaly Csikszentmihalyi uit zijn boek Flow: The Psychology of Optimal Experience