Als je valt doe je pleister op je wond. Je weet dat je een wond moet bedekken zodat het niet ontsteekt.
Je poetst ook je tanden twee keer per dag want dat is gezond.

Nee, wij weten precies hoe we ons fysiek gezond moeten houden.
En wat doen we aan de mentale gezondheid?
Niets…

Zo begint een presentatie van de psycholoog Guy Winch. Wat hij vertelt komt zo overeen met wat ik zie in mijn praktijk.

Falen en afwijzing

Weet je dat we meer emotionele pijn ervaren in ons leven dan fysieke wonden?
Emotionele pijn zoals falen of afwijzing?
En nee, daar plakken wij geen pleister op. Maar als je het negeert, wordt het alleen maar erger.

Het zit gewoon in je been
Ook al zijn er wetenschappelijke en bewezen technieken om dit te behandelen, toch doen we het niet.
Sterker nog, we denken niet eens dat het nodig is. “Oh jee, ben je depressief, joh kom op. Het zit gewoon tussen je oren.”

Kan je voorstellen dat je tegen iemand met een gebroken been zegt: “Oh jee, gebroken been. Joh kom op. Het zit gewoon in je been?”

Falen op jonge leeftijd

Winch zag op een kinderdagverblijf een meisje die continue op een paarse knop drukte maar het verassingshondje kwam niet uit de doos.
Haar onderlip pruilde en ze begon te huilen.

Het jongetje naast haar, met hetzelfde speelgoed, zag haar huilen. Hij keek naar het speelgoed en begon ook te huilen.

Het derde kindje, probeerde alle knoppen heel enthousiast uit en het verrassingshondje sprong uit het doosje.
Ze kraaide van plezier.

Drie kinderen met hetzelfde speelgoed maar verschillende reacties op falen. Alle drie waren ze in staat om die juiste knop in te drukken.
En toch deden twee het niet omdat ze dachten dat ze het niet konden.

En wij trappen er ook steeds in.

Weet jij hoe jouw gedachten reageren op falen?

Nee? Dat zou je toch echt moeten weten.
Want als jouw gedachten je overtuigen dat je iets niet kan en je gelooft erin, zal je je net zo hulpeloos voelen als die twee kinderen. Dan geef je op of je probeert het niet eens. En dan raak je nog overtuigender dat je niet zal slagen.
En die overtuiging is lastig te veranderen

Meer zelfvertrouwen en beter met angst omgaan?

Zodat je gelukkig en tevreden met meer zelfvertrouwen kan leven
Ontvang 3 gratis video’s met bewezen technieken.
Klik op de knop. Laat je naam en email adres achter
Ja, dat wil ik!

Het gevoel van hulpeloosheid
Maar je mag jezelf niet toestaan te gaan geloven dat je niet kan slagen. Je moet de strijd aan met dat gevoel van hulpeloosheid.
Je moet controle krijgen over de situatie. En je moet die negatieve spiraal doorbreken.

Weet je, onze gedachten en gevoelens zijn niet echt behulpzaam. De ene keer peppen ze je op en de anderen keer laten ze je vallen.

Jij? Een date? Doe normaal!
Mariëlle had één relatie gehad van vijf jaar. In die vijf jaar heeft ze zichzelf zo vaak verloren gevoeld. Aan het eind was ze zichtzelf kwijtgeraakt.
Ze had daar echt veel verdriet om. Ze durfde daarom ook niet te daten. Ze was bang dat ze weer in haar oude patroon zou vallen.

Na een paar coaching sessies, vertelt ze me dat een date had gehad met een leuke gozer. Een paar dates verder vertelt hij haar, via de WhatsApp, dat hij het toch niet ziet zitten. Hij voelt niet die klik met haar.

Mariëlle voelt zich afgewezen. En dat doet pijn. Ze is zo gekwetst.

Ze belt een vriendin en die vertelt haar het volgende: “ Wat had je verwacht, jij daten? Met die uitstraling? Denk je nu echt dat jij een man gaat ontmoeten? Je bent helemaal nog niet klaar om te daten.”

Heftige reactie van die vriendin toch? Het is minder heftig als ik je vertel dat het niet de vriendin was, maar Mariëlle zelf. Zij vertelde zichzelf deze dingen. Zij was het gesprek aan het voeren met zichzelf.

En dat doen we allemaal. Speciaal na een afwijzing. Van welke aard dan ook.

Doe jij dit ook na een afwijzing?

We denken aan onze fouten. Aan wat we allemaal niet zien. Hoe we moeten zijn. Vervolgens komt er zo’n hard oordeel over onszelf.

Vaak blijf je dan ook in dit probleem hangen. Je blijft de afwijzing of het falen maar weer opnieuw als slechte B-film afspelen. Er komen allerlei nare gedachten bij, je haalt ervaringen van vroeger erbij. En als je er echt goed in bent, ben je hier wel dagen of weken mee bezig.

Herkenbaar?

Als dit een gewoonte is, dan kost het je heel veel.

Ons zelfvertrouwen is geschaad en wat doen we? We maken het nog erger.

Waarom?

Als jij een wond in je been hebt dan pak je toch ook geen mes om er in te gaan porren? En de wond nog erger maken?

Met een emotionele wond doen we dat wel.

Waarom?

Omdat we niet weten HOE we dit moeten aanpakken. En dan geven we er maar minder aandacht aan. Hopen we dat het vanzelf weggaat.

Falen en afwijzing: 3 wetenschappelijk bewezen tips

  1. Wees een vriendin voor jezelf. Als jij je zo voelt, behandel jezelf dan zoals je een vriendin zou behandelen. Welke steun je ook zou verwachten van een lieve vriendin. Dat noemen we compassie hebben voor jezelf.
  2. Zie de gelijkenissen en niet de verschillen. Vaak vergelijken we ons met anderen over de verschillen. Je kan beter letten op de gelijkenissen met elkaar. Dan besef je bijvoorbeeld dat je niet perfect bent, net zo als vele anderen.
  3. Twee minuten afleiding. Onderzoek heeft uitgewezen dat als je 2 minuten afleiding kan vinden, de drang van negatief denken zal verdwijnen.

Als je vaak genoeg oefent voel je je een stuk positiever.

Wil jij minder het gevoel van falen, onzekerheid of afwijzing voelen?

 

 Zodat je gelukkig en tevreden met meer zelfvertrouwen kan leven?

 

  • Hoe overkom je angst om te falen en krijg je een gelukkig leven?
  • 5 tips om angst te gebruiken en te genieten
  • Meer zelfvertrouwen door maar een paar dingen te veranderen.

 

Schrijf je dan in 3 gratis video’s met bewezen technieken.

 

Ik zou zeggen klik hieronder, laat je naam en email adres achter en je krijgt de drie training video’s in je mailbox.

Ja, geef mij minder angst en meer zelfvertrouwen!

Bron: https://www.ted.com/talks/guy_winch_the_case_for_emotional_hygiene?