Midden in de nacht wordt ze wakker. De wekker is nog niet gegaan.

Dat zal ook nog wel even duren, want ze heeft nog wel een paar uurtjes om te slapen. Even omdraaien maar en verder slapen, denkt ze, maar dat verder slapen lukt niet…..
Dan maar even een slokje water, even naar het toilet en dan maar weer proberen te slapen.

Terug in bed probeert ze weer om in slaap te vallen. Het lukt niet.
Haar hersens zijn al volop bezig en zij blijft maar malen. Zij kan niet eens stil liggen, blijft maar draaien en zweten. Zij peinst over wat zij nog allemaal moet doen, of het allemaal wel goed komt en wat anderen ervan vinden.

Stiekem is zij bang voor de dag van morgen, bang voor wat haar allemaal te wachten staat. Eigenlijk bang voor het moment dat het weer licht zal worden.

In de ochtend voelt zij zich vermoeider dan de avond ervoor. Zij kijkt uit het raam, denkt aan haar klas, haar leerlingen en haar school.
De tranen staan in haar ogen……..

Laat jij je leiden door de omstandigheden
of leidt jij de omstandigheden?

Dit is een verhaal wat in de praktijk ook regelmatig voorkomt, misschien ook wel op jouw school.

Een leerkracht dat zich het vuur uit zijn sloffen loopt, voor iedereen klaar staat en het beste met iedereen voor heeft. Het is het verhaal van de leerkracht die geen “nee” kan zeggen.

Helaas komt deze leerkracht zichzelf tegen. Hij laat zich leiden door de omstandigheden en cijfert zichzelf (bijna) volledig weg. Het gevolg is de bovenstaande situatie. De hersens krijgen geen rust en blijven op volle kracht doorgaan.

Herken jij dit verhaal bij leekrachten?
Moeite om alles los te laten?
De rust in het hoofd kwijt?
Alleen nog maar lichamelijk voor de klas en in de geest aan het dwalen?
Geen grip meer op de omstandigheden?

Hoe lang laat je dit doorgaan, totdat het te laat is?

Lastig voor de perfectionistische leerkracht
Eerlijk naar zichzelf durven zijn
Op tijd aan de bel trekken
Het is geen schande en de oplossing is dichterbij dan men denkt!

Met mijn coachtraject dat volledig gericht is op het onderwijs heb ik diverse leerkrachten geholpen om van hun burn-out klachten af te komen. En ook in veel gevallen voorkomen dat iemand in deze situatie terecht zou komen.

Om snel te herstellen van spanningsklachten is het van belang om hier op tijd bij te zijn.
Hoe eerder je hier aan toegeeft, hoe korter de weg van het herstel is.
Voor veel mensen is het nog een taboe om hulp te zoeken voor psychische klachten.
Dit is zeker niet nodig. Zelf de meest succesvolle mensen in de maatschappij zoeken wel eens hulp voor deze klachten.

Liever investeren dan repareren

De leerkracht zal ervaren dat hij veel sterker hieruit komt. Dat hij weer met een heldere blik tegen het leven aan kijkt. Eigenlijk doe hij zichzelf en zijn omgeving tekort als hij dit niet doet.

Lekker voelen als je voor de klas staat?
Jouw positieve energie overbrengen naar je klas?
Optimaal genieten van je leven?

De leerkracht heeft daar eigenlijk gewoon recht op, vind je niet?

Heb jij een leerkracht en zou zo’n traject hem/haar ook kunnen helpen zodat je de grip houdt op de omstandigheden? Neem dan vrijblijvend contact met mij op om jouw mogelijkheden te bespreken.

Ik weet zeker dat ik jou kan helpen!

Kiki Kemp, Life Coach, Utrecht