Net als ik een complete chocolade letter in je mik gepropt?
In één keer?
Mijn weegschaal sloeg vanmorgen de verkeerde kant op.
Nog net niet op tilt.
Zucht…
Dan moet kerst nog komen en andere feestjes met eten, alcohol en verboden suikers.

Dé oplossing voor veranderen zonder een spier te vertrekken

Ik weet het, er moet 8 kilo af. Maar ik heb helemaal geen zin om te gaan lijnen. “Je moet gewoon je levensstijl veranderen”, hoor ik dan. Ja ja, bla bla. Ook daar zie ik tegenop. Ik hou gewoon onwijs van het leven. Daar hoort gezellig eten en drinken bij.

Ik ben overal gedisciplineerd in behalve in diëten. Je mag toch één verslaving hebben? Ik vind het blijkbaar een niet te groot probleem. Ik vind mezelf helemaal goed. Ook al mag er wat van die kwab af.

Heb jij dit ook?

Als jij iets wil veranderen en je besluit het dan ook echt te doen, dan wil je natuurlijk meteen die verandering toch? Graag zo snel mogelijk. Het liefst wil je binnen een week 5 kilo kwijt toch?

Maar even een stapje terug. Als je dat besluit, wat voel je dan? Heb je er dan zin in om te gaan diëten? Kan je niet wachten om te beginnen?
Nee toch?
Je hebt toch helemaal geen motivatie om je zelf te verhongeren of mega te gaan sporten?

Dat is met elke verandering. We denken dat we enorm moeten veranderen. Dat we ons hele leven anders moeten inrichten. Maar heb je daar zin in? Je hebt waarschijnlijk al vaak geprobeerd te veranderen. En dan lukte het niet. Waarom nu dan wel? Met de motivatie die ik nu heb gaat het natuurlijk sowieso niet lukken.

Drastisch veranderen sucks

Verandering is vaak een heel ingrijpend proces. Het liefst zo snel en drastisch mogelijk. Vaak is veranderen snel, groot en opvallend. Het beste resultaat in zo min mogelijk tijd.

We doen het allemaal hoor. Ook in het bedrijfsleven hopen ze op mega veranderingen als ze een grote ontslagronde aankondigen. Of grote investeringen in nieuwe technologie.

Met drastisch op het persoonlijk vlak bedoel ik:

  • Je lievelingsmoment met eten in één keer afzweren (voor mij bier en bitterballen)
  • Meteen met roken stoppen of een andere verslaving
  • Of tegen iedereen nee zeggen om je grenzen beter aan te geven

Over het algemeen werkt drastisch niet. Ik heb mensen gezien die alleen al aan de verandering denken en dan al zwaar ontmoedigd raken. Dan negeren ze het probleem of uitdaging zo lang mogelijk. Als ze dan door omstandigheden of dwang wel moeten, dan pas maken ze de sprong naar verandering. Als het werkt, dan ben je echt super gelukkig. Maar als je dan terugvalt of niet volhoudt, dan doet dit verdomde pijn en voelt als een vernedering.

Te vaak heb je in het begin succes maar val je terug in je oude patroon. Echte verandering is als een steile heuvel oprennen en al buiten adem zijn voordat je boven bent. Of je hebt van tevoren aan al die moeite gedacht en begint er niet aan.

Dé oplossing voor veranderen zonder een spier te vertrekken

Dé oplossing voor veranderen zonder een spier te vertrekken

Maar er is een alternatief. Een totaal andere weg, een die je op zo’n subtiele manier de berg op leidt dat je het geklim nauwelijks doorhebt. Hij is prettig om tot een goed einde te brengen en absoluut niet zwaar.  Het enige dat je hoeft te doen is je ene voet voor je andere zetten.

Vaak zijn mijn cliënten verbaasd als ze ontdekken dat ze hun doelen hebben bereikt zonder daarvoor bewust moeite te hebben gedaan.

De kunst van Kaizen

Dé oplossing voor veranderen zonder een spier te vertrekken

Ik hanteer vaak de Kunst van Kaizen – methode. Ik denk dat de Kaizen-benadering een heel doeltreffende methode is. Zoals een cliënt vaak tegen me zei: ‘Mijn stappen waren zo klein dat het gewoon niet mis kon gaan!’

De meeste mensen willen hun gezondheid, relaties of carrière verbeteren. Maar het kan ook toegepast worden bij het afleren van een slechte gewoonte. Of nee kunnen zeggen op verzoeken die je eigenlijk niet wilt doen.

Kaizen is een effectieve, plezierige manier om een bepaald doel te bereiken. Het enige dat je moet doen is zoeken naar langdurige – maar altijd kleine – verbeteringen. De allerkleinste stap waar mogelijk zetten.

De zes verschillende strategieën van Kaizen

Ook zonder Kaizen bereiken mijn cliënten al grote veranderingen, maar hier gaat het om echt kleine stapjes. Eén minuut stapjes, zo klein dat sommige cliënten ze bijna niet serieus nemen. En toch, het werkt.

  1. Het stellen van eenvoudige vragen
  2. Het denken van eenvoudige gedachten
  3. Het uitvoeren van simpele acties
  4. Het oplossen van kleine problemen
  5. Het geven van kleine beloningen aan jezelf
  6. Het herkennen van kleine maar beslissende momenten

Waarom Kaizen werkt

Veranderen is eng. Ook al is het een positieve verandering. De angst neemt toe. Jouw hersenen zijn zó geprogrammeerd dat ze zich verzetten tegen veranderen. Maar als je echt kleine stappen neemt, reageren de hersenen daar ook minder heftig op. Sterker nog, die hersenen gaan zich meer richten op het rationeel en creatief denken.

Voordelen van Kaizen

  • Je maakt nieuwe verbindingen in je hersenen zodat ze die verandering moeiteloos overnemen. Dus bereik je je doel sneller
  • Je leidt jezelf eigenlijk om die vecht- of vluchtreactie heen
  • En je ervaart geen creatieve obstakels meer

Tip voor alle enthousiastelingen

Ga nu niet meteen alle zes die strategieën proberen. Start met eentje. Ik ben al blij als cliënten één, twee of drie strategieën uitproberen en daarmee een eigen, unieke techniek voor verandering verzinnen.

Stel je begint vandaag met de strategie “het uitvoeren van simpele acties”. Bijvoorbeeld, je wilt gaan sporten of bewegen. Probeer dan één minuut te lopen in je huis in plaats van op de bank te zitten. Probeer dat 1 week. Daarna twee minuten etc. Of je wilt meer tijd besteden met je kinderen. Ga één minuut bij ze aan tafel zitten en stel ze een vraag.

” Als je geen minuut hebt, dan heb je geen leven.”

Probeer gewoon één of twee kleine stappen uit. Al is het maar bijvoorbeeld enkele seconden per dag. Eén tand per dag flossen, 1 minuut wandelen.

Onthoud: de stappen mogen dan klein zijn, maar wat we willen bereiken is dat niet.

Maar nu hoef je alleen maar één kleine stap te zetten.

Volgende keer meer over de verschillende strategieën. Voor nu, wil je met me spreken maar ben je al buiten adem onder aan die berg? Stuur me dan hier een berichtje. Vul alleen dat in. Dan gaan wij misschien wel 5 minuutjes praten. Niet meer, niet minder.

Gewoon één voet voor die ander…