“Ik heb last van mijn maag. Wat als het kanker is? Wat als ik dood ga?”

“Volgens mij vindt mijn manager mijn voorstel niet goed. Ik vraag me af of zij en de collega’s tegen mij zijn. Wat als ik word ontslagen?”

“Ik heb al heel lang niet van mijn vriendin gehoord. Waarom moet ik altijd als eerste bellen? Wat als ze mij niet meer leuk vindt?”

Slechte dingen, zelfs vreselijke dingen, gebeuren bij goede mensen en creëren echt pijn. Maar erge fantasieën zoals hierboven beschreven, betekenen onnodige kwellingen in ons brein. Of het nu gaat gebeuren of niet.

 

“Ik ben een oude man en ik heb vele zorgen gekend, maar de meeste zijn nooit gebeurd” – Mark Twain

Negatieve gedachten: pijnig jij jezelf met ‘wat als’ denken?

Ik herken het ook zo bij mezelf. Hoe vaak ik wel niet negatief denk en mezelf ook echt pijnig met dat drama denken. Uit studies blijkt dat 60% – 70% van onze gedachten negatief zijn. Dat het dus nog niet zo makkelijk is om hier beter mee om te gaan, is logisch.

Om mijn gedachten de juiste richting op te draaien, heb ik drie zinnetjes die ik tegen mezelf zeg. Als ik dit doe, dan helpt het mij te kalmeren en verder te gaan.

Hopelijk helpt het jou ook.

3 zinnen die jou helpen met die negatieve gedachten

 

  1. “Het gebeurt niet nu.”
    Ja, het is mogelijk dat er een drama gaat gebeuren, maar het gebeurt niet nu. Deze zin helpt jou in te zien, dat je op dit moment veilig bent.
  2. “Wat er ook gebeurt, ik kan het aan.”
    Deze zin herinnert jou er aan dat je veel meer kan dan je denkt. Je hebt zoveel meer kwaliteiten en potenties.
    Het geeft je ook doorzettingsvermogen om ‘het leven en zijn uitdagingen ’aan te kunnen. Dit concept is van cognitieve gedragstherapie.
  3.  “Ik maak mijn eigen drama, mijn eigen pijn. Kan ik hiermee stoppen?”
    Het eerste gedeelte komt van origine uit het Boeddhisme. Wat helpt is om dit te zeggen met humor. “Ik maak mijn eigen drama! Alweer!”De vraag, ‘kan ik hiermee stoppen?’ geeft jou meer motivatie om naar een oplossing te komen. Het werkt beter dan simpelweg zeggen ‘ik ga stoppen,’ of meer oordelend, ‘stop met het pijnigen van jezelf!”. Dat zorgt er alleen maar voor dat je meer pijn voelt.Het feit dat je het jezelf afvraagt helpt jou realiseren dat je een keuze hebt.

De negatieve gedachte van dichtklappen als je gaat bellen

Zo heb ik een cliënt die niet van bellen naar instanties houdt. Ze is bang dat ze dichtklapt, dat ze niet uit haar woorden komt. En dus vermijdt ze het bellen, terwijl ze zichzelf alleen maar pijnigt op dat moment. Als ze dan moet bellen dan gaat het vaak ook niet goed.

We hebben een mooie oefening gedaan. Een oefening waarbij ze uit het gevoel van haar ideaal, met haar kwaliteiten, zichzelf wel zag bellen. Ze merkte op dat door zichzelf af te vragen ‘Hoe kan ik me het beste voorbereiden op dit gesprek?’, ze meer haar angst kon controleren.

Het plannen van je stappen verlicht de zenuwen en de angst. Vanuit je kracht, positieve kwaliteiten en het besluiten om niet naar je negatieve stem te luisteren, helpt je echt te veranderen.

Extra tip voor negatieve gedachten

 

Daarnaast is het mild zijn voor je gedachten ook handig. Als jij je eigen pijn creëert met ‘wat als’ denken, erken die gedachte dan. Gebruik de verzachtende zinnen van boven en ga verder. Als je ontdekt dat je met gemak weer naar die drama fantasieën neigt, hou vol.

Het veranderen van deze mentale gewoontes is nog niet zo makkelijk. En een paar stappen terug is onderdeel van het proces. Wellicht kom je het in bepaalde situaties altijd nog tegen.

Maar positieve praten tegen jezelf gaat jou helpen. Zodat je een focus kan krijgen op dát waar het echt om gaat bij jou.

En onthoud…
Je hebt al zoveel gedachten, deze drie positieve kunnen er toch ook wel bij? 😉

 

Wie is Kiki? Kiki Kemp is een life coach en trainer persoonlijk leiderschap. Haar missie is dat je alles kan bereiken wat je wil. Je hoeft alleen maar de eerste stap te zetten. Ze zet jou in beweging naar jouw gewilde leven. Persoonlijke coaching, online coaching, alles is mogelijk. Groepstrainingen waar In Harmonie met Jezelf de belangrijkste focus is. Niet alleen vanuit je hoofd en met je handen. Vooral ook met je hart. Leef je leven waar jij je heerlijk voelt. Rust, positieve focus en lachen!

Meer over Kiki